Náhradní plnění na nákup kancelářských potřeb
Tzv. náhradní plnění vychází z §81 zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. (Výklad MPSV k zaměstnávání osob se zdravotním postižením, MPSV – Chráněný trh práce), který jednoznačně ukládá všem společnostem, firmám či organizacím, které zaměstnávají více než 25 zaměstnanců, povinnost zaměstnávat také osoby se zdravotním postižením (OZP), a to minimálně ve výši 4% podílu z celkového přepočteného počtu zaměstnanců. To znamená přibližně za každou 25 osobu povinnost zaměstnat také 1 osobu se zdravotním postižením.
Takový subjekt může tedy dle zákona:
- a) zaměstnat osoby se zdravotním postižením v pracovním poměru
- b) spolupracovat s někým, kdo tyto osoby přímo zaměstnává v podílu větším než 50 %
- c) odvést příspěvek do státního rozpočtu
nebo kombinovat všechny uvedené způsoby.
Body b) a c) jsou tzv. náhradním plněním v případě, že daný subjekt nemůže nebo nechce osoby se zdravotním postižením přímo zaměstnávat.
Jak se počítá
Platná prováděcí vyhláška vypočítává povinný nákup od subjektů zaměstnávajících OZP z průměrné mzdy v národním hospodářství tak, jak ji zveřejňuje Český statistický úřad. Pro výpočet odvodu se vždy počítá průměrná mzda v 1.-3. čtvrtletí roku, za který se odvod provádí. Za rok 2025 se bude ve výpočtech používat průměrná mzda zveřejněná počátkem prosince 2025. Za rok 2024 byla průměrná mzda za 1. – 3. čtvrtletí 45 107 Kč.
Více na https://csu.gov.cz/zamestnanci-a-mzdy
Subjekt, který nezaměstnával v roce 2024 žádnou OZP, odvádí do státního rozpočtu 2,5 násobek této průměrné mzdy. Tj. v roce 2024 to bylo 112 767,50 Kč (např. v roce 2014 to bylo 62 948 Kč).
Od 1.1.2025 je výše odvodu do státního rozpočtu odstupňována podle míry splnění podílu přímým zaměstnáváním OZP. Za každou osobu, kterou by zaměstnavatel měl zaměstnat, se výše odvíjí od dosaženého procenta povinného podílu:
- 1násobek průměrné měsíční mzdy, pokud zaměstnavatel zaměstná alespoň 3 % OZP.
- 2násobek průměrné měsíční mzdy, pokud zaměstná alespoň 1 % OZP.
- 3,5násobek průměrné měsíční mzdy, pokud zaměstná méně než 1 % OZP.
Subjekt, který v roce 2025 nebude zaměstnávat žádnou OZP, odvede do státního rozpočtu 3,5násobek průměrné mzdy.
Druhou možností je nakoupit a uhradit ve sledovaném roce výrobky či služby od zaměstnavatele OZP ve výši 7 násobku průměrné mzdy. Za každého nesplněného zaměstnance bylo třeba nakoupit v roce 2024 za 7 * 45 107 = 315 749 Kč bez DPH (např. v roce 2018 to bylo 218 575 Kč bez DPH).
Subjekt, který řeší zákonný odvod nákupem od zaměstnavatele OZP, může uplatnit maximálně nejvyšší počet přepočtených OZP u poskytovatele v daném roce zaměstnaných.
Např. zaměstnavatel OZP s přepočteným počtem 50 osob může jednomu právnímu subjektu poskytnout „náhradní plnění“ pouze do výše 50 * 7 * 45 107 = 15 787 450 Kč bez DPH.
Pro rok 2024 zůstávají všechny výše uvedené výpočty platné. Od roku 2012 zavedl stát omezení celkového možného objemu tzv. náhradního plnění za poskytovatele ( právní subjekt) za kalendářní rok.
Kvóta se do 31. 12. 2024 počítala jako 28 násobek průměrné mzdy v 1.-3 čtvrtletí posuzovaného roku a průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců se zdravotním postižením v roce předchozím ! Tj. kolik OZP měl zaměstnavatel v roce 2023 v evidenci, tolik může poskytnout v roce 2024.
Od roku 2025 došlo přijetím novely zákona O zaměstnanosti č. 435/2004 a hlavně s přijetím zákona o integračním sociálním podniku (Akt č. 469 / 2024 Sb. Z 18.12.2024, vydáno se Sbírce 27.12.2024) k zásadnímu omezení kapacit tzv, náhradního plnění na chráněném trhu práce.
V § 81 odstavec 3 zní: „(3) Zaměstnavatelé, osoby samostatně výdělečně činné a integrační sociální podniky podle odstavce 2 písm. b) mohou pro účely splnění povinnosti podle odstavce 1 poskytnout v kalendářním roce své výrobky a služby nebo splnit zadané zakázky jen do výše odpovídající 14násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce (dále jen „limit“), jestliže nejpozději do 30 kalendářních dnů od zaplacení poskytnutého plnění údaje o poskytnu¬tém plnění vloží do evidence vedené ministerstvem podle § 84.“.
Příklad:
Zaměstnavatel OZP, který měl v roce 2023 50 osob, měl úřadem práce stanoven limit 28 * 42 425 * 50= 59 395 000 Kč pro všechny své obchodující subjekty.
Pro rok 2025 nově platí při vzorovém propočtu na 50 osob, 14 * 45 107 * 50 = 33 830 250 Kč. Tj. i přes nárůst průměrné mzdy došlo k 43% snížení možného objemu pro všechny své obchodující subjekty.
Plnění zákonných podmínek se hlásí do 15.2. roku následujícího (tj. za rok 2024 do 15. 2. 2025) místně příslušnému úřadu práce.
Stáhnout formulář pro úřad práce
Zákon o zaměstnanosti
Od 1. 10. 2017 nabyla účinnosti novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), která stanovuje, že dodavatel, tj. zaměstnavatel více než 50 % osob se zdravotním postižením, může dodat tzv. náhradní plnění pouze v případě, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení vloží údaje uvedené níže do elektronické evidence vedené Ministerstvem práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“).
O tomto vložení úhrady přijde zákazníkovi notifikační e-mail, který musí pověřená osoba (pouze jeden e-mail) povinného zaměstnavatele do 14 dní evidenci každé vložené platby potvrdit, jinak dodavatelem vložené plnění nebude ÚP evidováno jako uskutečněné. K ročnímu hlášení se již nemusí dokládat dílčí přehledy plnění. Pro kontrolní orgány je zásadní evidence náhradního plnění u MPSV.
Změny v evidenci náhradního plnění od října 2019
Od 10.října 2019 došlo k přechodu na nový portál MPSV. S tímto přechodem nedošlo k žádné změně ve funkcionalitě či struktuře zadávaných dat evidence náhradního plnění (dále ENP).
Změna nastala při přihlašování jak na portál samotný, tak i při nahlížení a správě dokladů v ENP.
Pro dodavatele i odběratele náhradního plnění je nově nutné přihlašovat se prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace, a to buď e-identitou nebo datovou schránkou. E-identita je vhodná pouze pro OSVČ.
Stejný postup je nutný i pro schvalování vložených dokladů. Vložený doklad není možné schválit prostým proklikem přes potvrzovací e-mail, jako tomu bylo doposud.
DULEŽITÉ! Náhradní plnění se eviduje jako splněné až po vaší akceptaci. Neodkládejte zřízení svého přístupu k novému portálu.
Více informací naleznete na stránkách MPSV.
Náhradní plnění je možné uplatnit pouze na uhrazené faktury.
Případné dotazy k náhradnímu plnění nám můžete adresovat na adresu nahradni.plneni@activa.cz.